گروه اقتصادی- علی ابراهیمی: افزایش بی‌رویه قیمت‌ها در ماه‌های اخیر به‌ویژه گوشت قرمز و مرغ درحالی‌که مسئولان دولتی از همه ابزارها و سیاست‌های تشویقی و تعزیراتی برای تنظیم بازار برخوردار بوده‌اند، این سؤال را مطرح کرده که گرانی‌ها ریشه در چه مسائلی دارد؟

مدیریت هزینه‌ای به جای مدیریت تولید

یک استاد دانشگاه تربیت مدرس با بیان اینکه ضعف مدیریت ازجمله عوامل مؤثر در گرانی‌های اخیر بوده است به خبرنگار ما گفت: با وجود استعداد‌ها و توانمندی‌های موجود در بخش کشاورزی ناتوانی مدیران ذی‌ربط در ارائه پیش‌بینی درست از میزان تولید و مصرف محصولات این بخش موجب شده تا اکنون گرانی مرغ به‌عنوان یک موضوع حاد و تحقیرآمیز در اقتصاد کشورمان پدیدار شود.

علی قنبری با اشاره به اینکه اکنون به جای مدیریت تولید مدیریت هزینه‌ای در دستور کار مدیران کشور قرار گرفته است، افزود: مشکلات کنونی تنظیم بازار در نگاه غیراقتصادی به مسائل اقتصادی کشور ریشه دارد، به‌نحوی که متأسفانه اکنون در همه مسائل اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و... بیشتر به ابعاد تبلیغی موضوعات توجه می‌شود.

وی نبود برنامه‌ریزی و مدیریت صحیح در مسائل مختلف اقتصادی، فقدان کار کارشناسی و بی‌توجهی به مبانی علمی در تولید و توزیع کالاهای مختلف را از مهم‌ترین عواملی قلمداد کرد که موجب نابسامانی بازار و گرانی لجام گسیخته کالاهای مختلف شده است.

اجرای نادرست قانون یارانه ها

یک اقتصاددان نیز با انتقاد از اجرای نادرست قانون هدفمندی یارانه‌ها گرانی‌های اخیر را ناشی از اجرای این قانون دانست و به خبرنگار ما گفت: اجرای نادرست این قانون نه‌تنها سطح عمومی قیمت‌ها را بالا برد بلکه قیمت‌های نسبی کالاها و خدمات در اقتصاد کشور را تغییر داد. مسلم است وقتی یارانه‌ انرژی حذف شد خطوط تولید کالاهای مختلف بنابر میزان وابستگی به مصرف انرژی با تغییر هزینه‌ها و افزایش بهای تمام‌شده تولید مواجه شد و صنعت مرغ و طیور هم از این قاعده مستثنی نبوده است.

بیژن بید آباد سیاست غلط پرداخت نقدی یارانه‌ها را عامل افزایش سطح عمومی قیمت‌ها و تقلیل ارزش پول ملی تا 60درصد قلمداد کرد و افزود: این امر سبب شده تا با افزایش تقاضای خرید کالاها بدون رشد عرضه و افزایش قیمت کالاهای وارداتی و مواداولیه واسطه‌ای مورد نیاز تولید مرغ و طیور در کشور گرانی گوشت مرغ به معضلی اجتناب‌ناپذیر تبدیل شود.

وی افزود: هدفمند‌سازی‌ یارانه‌ها بیش از آنکه منجر به اصلاح اقتصاد کشور شود منجر به تخریب روابط قیمتی در بخش‌های مختلف اقتصادی شده است.

کد خبر 178693
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز